Peugeot pracuje s virtuální realitou již 20 let a dosahuje díky ní rychlejších a efektivnějších inovací. Jedná se tedy o celá dvě desetiletí, po která Peugeot využívá virtuální svět ku prospěchu světa reálného, k uspokojování potřeb zákazníků a k přípravě na udržitelnou mobilitu zítřka. Koncepční vůz Peugeot Inception a nová generace volantu Hypersquare, dva z nejnovějších projektů, které používají nástroje virtuální reality, budou představeny na veletrhu VivaTech v Paříži, jenž se koná ve dnech 22. až 25. května.
Viz video zde
Matthias HOSSANN, šéfdesignér Peugeot: „Designérské profese prošly za posledních několik desetiletí neuvěřitelným vývojem a za posledních 20 let se virtuální realita stala základním nástrojem každodenní práce našich týmů. Tato technologie nám umožňuje prozkoumat mnohem více kreativních cest v kratším časovém horizontu, takže jde o fantastického partnera při tvorbě.“
V roce 2004, kdy bylo designerské centrum otevřeno, vznikl CAVE 1, hlavní nástroj virtuální reality, který Peugeot používá. Jedná se o imerzivní prostor, který vytváří pět projektorů s rozlišením 1280 × 1024 pixelů, kombinovaný s pěti pevnými obrazovkami o rozměrech 2,90 × 2,32 metru. Dohromady tvoří krychlovou místnost, na jejíž stěny se promítá obraz. Uživatel se tak ponoří do impozantního 3D prostředí, v němž lze realisticky prezentovat vozidla nebo jednotlivé díly v reálné velikosti. CAVE 1 slouží jako návrhářský nástroj doplňující vytváření fyzických modelů, který se používá v oblasti ergonomie a výrobních procesů. Usnadňuje porozumění projektů a jejich sdílení mezi různými týmy, urychluje realizaci a nabízí nové možnosti rychlého provádění úprav.
Vedle nástroje CAVE 1 vnáší do virtuální reality prvek reálného světa také Holobench, neboli speciální stůl složený ze dvou obrazovek. Toto zařízení přináší uživateli další rozměr díky technologii, která poskytuje hmatovou zpětnou vazbu a umožňuje vizualizaci dílů vyjmutých z digitální makety a simulaci montáže či demontáže.
V roce 2015 posunul Peugeot zážitek z virtuální reality na další úroveň díky systému CAVE 2. Tato nová imerzivní místnost virtuální reality, která je dodnes instalována v centru ADN, využívá šest projektorů s rozlišením 4K (4 096 × 2 160 pixelů), jež promítají obraz na 5 stěn s délkou 4,50 m, výškou 2,37 m a hloubkou 3,50 m.
CAVE 2 nabízí nebývalý výpočetní výkon díky 30 počítačům se 70 grafickými kartami. Tento výkon znamená, že je poprvé možné pracovat do větší hloubky na specifických prvcích designu exteriéru a interiéru, jako jsou kombinace barev a materiálů.
Od roku 2004 se virtuální realita používá při navrhování všech nových modelů Peugeot. Umožňuje rychle posoudit, upravit a ověřit různé prvky každého projektu předtím, než se přejde k fyzickým prototypům, které se pak vyrábějí v menším množství. S menším počtem fyzických prototypů přichází časová a finanční úspora. Od zavedení virtuální reality se při vývoji ušetřily více než 3 miliony eur. CAVE 2 však neslouží pouze k testování vozů, na jejích pěti stěnách byly vizualizovány i expozice značky Peugeot na mezinárodních autosalonech, a dokonce i socha lva, která značku reprezentuje.
Za 10 let se CAVE 2 podílela na vývoji více než 3 000 projektů, včetně jednoho z nejnovějších projektů značky Peugeot: novém volantu Hypersquare. Ten byl prezentován a analyzován v různých iteracích s různými týmy, jež se na jeho vývoji podílely, tedy designérským, marketingovým a produktovým týmem.
Peugeot Inception Concept ztělesňuje optimistickou vizi značky Peugeot z hlediska budoucích elektromobilů. Nabízí linie šelmy a revoluční kabinu s novou generací i-Cockpitu. V interiéru vozu zaujme volant Hypersquare využívající převratnou technologii, která nahrazuje tradiční volant digitálním elektrickým ovládáním, a tím zcela proměňuje zážitek a potěšení z řízení.
Značka Peugeot poprvé představí Inception Concept a jeho volant Hypersquare francouzské veřejnosti na veletrhu VivaTech, který se bude konat od 22. do 25. května 2024 v Paříži.
Peugeot hodlá zůstat lídrem v oblasti virtuální reality a využít všech možností, které tato technologie nabízí, k vývoji dalších inovací. V rámci centra ADN funguje laboratoř XR Lab, což je struktura věnovaná výzkumu v oblasti virtuální reality, která je součástí technologické divize skupiny Stellantis.
Stéphane MASFRAND, vedoucí oddělení inovací virtuální reality (divize Tech): „XR Lab je naše výzkumná laboratoř, kde vyvíjíme špičkové technologie virtuální a rozšířené reality a hodnotíme hardwarová i softwarová řešení. To zvyšuje efektivitu našeho inženýrství, a díky tomu jsme průkopníci ve vývoji inovativních metod prezentace nových produktů.“
Díky virtuální realitě a umělé inteligenci budou virtuální světy hrát významnou roli i v budoucnosti značky Peugeot, která bude vycházet vstříc potřebám zákazníků.